Allt som skrivs i den här artikeln handlar om mina erfarenheter med externa värmare (Gasol/Butan). Använder man någon av dessa, görs det på egen risk. Jag rekommenderar samtliga att investera i ett Co2/gas alarm, samt att sörja för mycket god ventilation.
Med åldern blir man mer och mer bekväm, och varför skall man inte göra det mer komfortabelt för sig. Jag kommer ihåg mina första resor med min tgb 11, där jag började med att sova på en bädd av granris inne i bilen. Så installerade jag en bår i taket som jag sov i, och till slut byggde jag en säng. Inte minst provade jag ut många olika källor för värme.
När jag är ute tidigt och sent på året, har jag alltid med mig någon form för värmare som jag använder inne i förtältet. På det sättet blir hela förtältet uppvärmt, och rest värmen stiger naturligt upp till taktältet och så vidare ut via ventilationsluckorna i taket. Jag kommer nämna två olika system, och min erfarenhet med dessa.
Gasolkamin 1,3/2,5/4,1 kW (www.jula.se/no ca pris Kr 1.199,-)
Gasolkaminen från Jula använder jag när det är som kallast, eller om jag skall vara ute under en längre tid. Fördelar med denna är att man har «hur mycket gasol» som helst med en 11kg tub. På effekten 1,3 håller den en fin och jämn temperatur i förtältet, och en behaglig temperatur i taktältet, vid en utetemperatur mellan +3 och -1 grad. Endast ett fåtal gånger har jag använt full effekt på 4,1kw, men då var det ner mot -10 grader på utsidan.
I det stora hela är jag väldig nöjd med den här värmaren, men det är ett stort minus. Den inbyggda funktionen för låg Co2, är en liten låga som är tänd framför värmepanelen. Problemet med denna, är att det inte skall blåsa speciellt mycket på utsidan av förtältet, för luften inne flyttas fram och tillbaka och till slut blåser ut lågan, med resultatet att kaminen slocknar. Väl och bra, att säkerhetsfunktionen fungerar som den skall, men det gör att denna är mycket opraktisk totalt sätt.
Nu har jag modifierat min värmare, så att lågan är mer skyddad mot luft rörelser inne i tältet, men fortfarande fungerar vid låg Co2 nivå.
+ Massa effekt, hela 4,1kw.
+ Drar mellan 115-290 g/t, så med en 11kg tub går den länge.
+ Strålningsvärme, så man behöver inte oroa sig för att hela kaminen är varm.
– Stor och tar en massa plats i bilen.
– Den inbyggda Co2 mätaren slår av värmaren när luften flyttas inne i tältet.
– Den är hög och smal, så det är viktigt att den står på jämt underlag.
Butankamin 1,3kw (producent och pris okänd)
Detta är min «lilla» värmare som går på butangas. Flaskor kan man köpa på exempel Biltema, och kostar inte specielt mycket styck. Sedan den endast är på 1,3kw, använder jag den på resor som inte är så långa, och där det inte är kallare än -1 grader. Fördelar med denna är att den inte tar någon plats, varken i bilen eller i själva tältet. Men det negativa är att effekten i ganska låg, och att tuben med butan inte håller längre än 1,5 timmar på max effekt, och ca 3-4timmar på lägsta effekt.
I det stora hela är jag otroligt nöjd med den här lilla kaminen. Jag har inte någon länk till producent eller leverantör då jag köpte min på en marknad i Polen. Men ett snabbt sök via Google avslöjar att det finns flera märken och med samma funktion. Sedan kaminen inte har någon säkerthetsfunktion för lågt Co2 nivå, är den alltså inte känslig för vind som gasolkaminen från Jula. Men på en annan sida är den inte lika säker.
+ Otroligt liten och smidig
+ Strålningsvärme, så man behöver inte oroa sig för att hela kaminen är varm.
+ Inte speciellt känslig för vind eller luft som flyttas runt i förtältet.
+ Står otroligt stabilt.
– Använder små butan tuber på 227g, så brinner inte speciellt länge.
– Låg effekt.
Jag vill väldigt gärna höra om dina erfarenheter, och vad du använder som värmare på dina resor! Skriv gärna i kommentar fältet nedanför!