Dometic Coolfreeze CF 26 är en kompakt lite kyl och frys, skall komma tillbaka till det med frys. Detta är min andra kompressor kyl, men den första som endast går på ström.
[dropcap]T[/dropcap]idigare har jag skrivit om Sunwind 35L Gasol/12v/230, och mina erfarenheter med denna. Dometic Coolfreeze CF 26 är alltså mitt nästa steg och man skulle kanske tro att jag valt en större kyl, men faktiskt inte. Dometic Coolfreeze CF 26 är inte på 26 liter som man kanske skulle tro ut ifrån namnet, utan endast på lite över 21 liter. Det är med andra ord en nedgång på hela 14 liter, vilket är ganska så mycket när man tänker på mängden matvaror det utgör. Nu är det säkert flera där ute som tänker «- Han lagar ju aldrig mat där ute, det är det ju Wiberg som gör». Det är för det mesta helt riktigt, men det är flera orsaker till att jag valt att gå för ett mindre kylskåp.
För det första så baserar sig mitt intag av «overlanding» mat på halv eller hel fabrikater, det vill säga tillsätt vatten. Jag behöver alltså inte plats för annat än margarinprodukter och kanske någon enkelt form för protein. För det andra så önskar jag inte att ett kylskåp skall utgöra mer än 5-10% av arealet i lastutrymmet. Någon större orsak runt detta är det inte, men jag önskar helt enkelt platsen till något annat. För det tredje så är jag som oftast inte borta längre än 2-3 dagar från möjligheten att fylla på kylskåpet.
När allt är sagt om storlek och mitt behov, så går det förvånansvärt mycket i skåpet till trots för den lilla volymen. Det är inga problem att ha två 1,5l flaskor stående och ändå ha plats över till andra produkter. För att utnyttja platsen maksimalt använder jag inte i korgen som följer med. Vilken funktion korgen har, vet jag faktiskt inte, kanske är det för att skapa distanse mellan vägg och matvaror, eller för att enklare lyfta i och ur. Hur som haver tar denna för många centimeter runt om.
Min version av Dometic Coolfreeze CF 26 är från 2016 och är av den analoga typen. Den saknar digital display som visar temperaturen, pluss och minus knappar. Mitt skåp har två reglage, en för temperaturen som rangerar från cold till freeze, samt ett reglage för inställning när skåpet automatiskt skall slås av för att bilen skall ha nog startström.
Men tillbaka till det jag skrev i starten om frys. Med gällande reglage är det svårt att finjustera effekten, antingen blir skåpet för varm, eller så blir det jätte kallt. Riktigt nog är det inget bättre än att ta upp en kal öl när man kommer fram till camp, men besvikelsen kan blir står när samtliga är genomfrusna efter ett par timmar på vägen.
När det kommer till förbrukning av ström så har jag inte så mycket att komma med. Orsaken är enkel, jag har aldrig kontrollerat hur mycket skåpet tar, eller hur lite ström jag har i batterier när jag skall köra nästa morgon. Nu har jag kanske en liten annan teknik än dom flesta, jag stänger nämligen av skåpen när jag går och lägger mig, för att så slå på denna på morgonen. Under dom förhållanden som jag har använt skåpet i, har detta aldrig medfört att temperaturen i skåpet har gått över rekommenderade värden (jag har monterat en termometer i skåpet). När det är sagt har skåpet använts i min Patrol som har två rejäla och friska batterier, och inte en gång har kylskåpet slått av sig på grund av spänningsskyddet.
Allt i allt är detta en väldigt enkelt, kompakt och smidigt skåp utan dom helt stora finesserna.
Storlek
Djup 550 mm
Höjd 425 mm
Bred 260 mm
Volym ca. 21,5 liter
Nettovikt ca. 12 kg
Elektrisk
Spänning 12VDC / 24VDC eller 100-240VAC
Frekvens 50/60 Hz
Nominell ingångsström (vekselstrøm) 35 W
Nominell ingångsström (DC) 35 W
Nominell ingångsström (vekselstrøm) 0.5-0.2A AC100-240V A
Nominell ingångsström (DC) 2.9A DC12V/1.7A DC24V A
Spänning (DC) 12/24 V
Effekt
Kylning 1, type R134a
Klimatklass (DIN15502) N/T
Energiklass EU (DIN15502) A++
Ekstra
Belysning Inredning Yes