Jag köpte ett verktyget för en bra tid sedan.
Idag blev det till sist dags att prova om det fungerade.
Svaret blev ja, men det var inte helt enkelt, framförallt inte på en aluminiumfälg.
Det krävdes ett antal försök, då ventilen flera gånger gick igenom ”tratten” men inte genom hålet i fälgen.
Men efter att förutom smort med silikon, vilket det står i beskrivningen, även putsat hålet i fälgen med en fil, så gick den i.
Att tänka på är att förutom silikonpasta krävs det även verktyg för käglan, då det inte ingick.
Efter lördagens mörkerkörning i Mölleröd skulle det bara bytas till vinterhjul och stoppas i lite lådor, kolla vätskor samt monteras taktält på söndagen.
Men….., när jag skulle fylla på den ena luftbälgen så pös det bara!!
Javisst ja, något hade pyst till några gånger under gårdagens körning men vi blev aldrig kloka på vad det var.
Efter att ha släppt ner axeln och dragit i hop fjädern lite så syntes det tydligt.
Slangen hade släppt från bälgen när det flexade i skogen. Tydligen hade slangen blivit för tight monterad i samband med svetsningen tidigare i höst.
Så det blev till att montera ut hela inredningen för att kunna mata ner mer slang och återmontera.
@Hanna förbarmade sig en stund och lämnade grytan med Gulasch för att se till att jag fick fika.
Kaffe och bulle i garaget är nästan lika bra som ute i skogen!
Efter några timmar var inredningen åter på gång i.
Det hann bli bra mörkt innan tält och resten på taket kom på plats men till sist stod vi nästan klara för nästa helgs tur.
Nu får vi nog skynda oss och måla innan kylan kommer❄️.
Här ligger delarna och är målade och väntar för att torka, för att monteras på plats igen.
Här har vi börjat att sätta in stommen som sitter längst in.
Så nu sitter i alla fall den på plats. Så nu väntar vi bara på resten har fått torka.