Jump to content
  • Forum Statistics

    1.5k
    Total Topics
    31k
    Total Posts
  • Member Statistics

    952
    Total Members
    827
    Most Online
    Samantha Richardson
    Newest Member
    Samantha Richardson
    Joined
  • Who's Online   0 Members, 0 Anonymous, 39 Guests (See full list)

    • There are no registered users currently online
  • Topics

  • Posts

    • Hade inte lärt mig inställningarna på nya actionkameran ännu. Så ja... Bilen ser lite hoptryckt och knubbig ut.
    • Och förra sommaren så körde vi ju ner till Wales i Storbritannien. Grabbens downhillcykel skulle med. De tre normala alternativen kändes undermåliga. Cykelhållare på taket hade satt begränsningar och/eller ökade kostnader i Eurotunneln samt på färjor. Det ger även ett ökat vindmotstånd samt att cykeln sitter mycket utsatt på sämre vägar med trädgrenar som kanske sticker in. På dragkroken ville jag heller inte ha cykeln då det skulle försämra departure angle. Dock så är det en smidig och snabb montering där cykeln sitter skyddad. Det skulle heller inte påverka priset på färjor. För vardagsbruk här hemma så ser jag annars på det som bästa alternativet. Med det gamla flaket lastade vi ibland cyklar på flaket med framhjulet ut över lämmen. Det har fungerat riktigt bra, men nu har vi ett annat flak som inte funkar lika bra för det. Det skulle dessutom göra att vi inte kunde använda kåpan samt att taktältet skulle behöva flytta upp på karosstaket. Så det kändes heller inte som ett alternativ. I mina tankar fastnade jag dock för typ något som en sådan hållare som man sätter på dragkroken men som skulle monteras högre upp. Kunde man sätta en dragkrokskula uppe på kanten an flaket? Sedan kom jag i tanke på de där hållarna som en del husbilar och husvagnar har monterade på deras bakvägg. Skulle det kanske gå att montera en sådan på bakluckan på kåpan? Efterforskningar gjordes på nätet och det visade sig att Thule hade tre modeller som skulle gå att fästa på en sådan låg yta som bakluckan på kåpan utgör. Så det införskaffades en dylik och efter en del borrande, filande, skrapande osv. var det på plats. Mycket nöjd. Och bultarna som håller fast cykelhållaren sitter överkant i aluramen för sandwich materialet och i underkant har den en större metallplatta på insidan som håller låset för luckan på plats. Så det är bra viktspridning på insidan. Hållare kommer original med plats för två cyklar men går att bygga ut till totalt fyra cyklar. Och som bonus sitter den så nära flaket att den också får stöd därifrån och inte bara hänger i luckan. Luckan går att öppna som vanligt. Hållaren går lätt att fälla upp eller demontera allt efter behov. Se bilderna.
    • Ja för länge sedan fick kåpan slutligen sin nya färg. Inhandlade Cobra Bedliner från Umeå Offroad Import. Och jag får säga att jag blev riktigt nöjd med resultatet trotts att jag först råkade spraya en sida eller två av kåpan med härdaren och inte primer. Blev lite av ett pulspåslag där. Det var första gången Mathias på Umeå Offroad fick ett samtal från en panikslagen kund om ett sådant misstag. Presenterade mig efter det som "Klanten i Vargön" vid fortsatt kontakt med Umeå Offroad.
    • Tänk på att vissa 16" inte passar. Har ni en uppsättning 16" som ni vet passar till Vigo så är det intressant. Ska helst vara i bredd som passar 235 mm däck. Men något mellan 235 och 265 är också okey. Och någonstans i södra Sverige. Åker inte till Norrland för ev. handel.
    • Nu så ska vi komma igång med inredningen i skåpet. Så vi har tagit ut golvet igen. Så Magnus har börjat med att isolera golvet inne i skåpet.
×
×
  • Create New...