Nästa steg var att fila upp hålen för schacklen. Ett ganska drygt jobb för hand men, men.
De gamla extraljusen behövde också ersättas. De var begagnade från Volvon när de åkte på och har fungerat helt ok, men det ena har ständigt blivit fuktigt och några dioder har lagt av.
Jag landade i att två ”fina” ljus för så där 4-5000kr styck inte var aktuellt utan det fick bli ett billigare alternativ. Håller de lika länge som de gamla är det helt ok.
Nya kontakter blev lödade på plats.
Och prövade
Snart är Lilljeepen vårfin.
När väl rengöringen var klar, det vill säga cleaner och sen vax, var det tid att ta tag i lite fel.
Ett var bakrutespolningen. Den har inte fungerar senaste året.
Med hjälp av @Hanna kunde jag konstatera att pumpen startade och efter att hon ”spolat” en stund rann vattnet ut från överdelen av luckan.
Så det blev till att demontera insidan av luckan först, vilket innebar ett antal trasiga clips, för sen kunna lossa utsidans överdel/spoiler.
Sen satt överdelen med fyra muttrar i mitten, två skruvar i ytterkanterna och ett antal plåtclips.
Överdelen/spoilern som skulle av.
Här sitter munstycket
Insidan av.
Fyra sådana här muttrar och så skruvar ytterst.
Så när skruvar och muttrar var av fick vi trycka upp kåpan för att få den att släppa.
När den väl var av så visade det sig att slangen helt enkelt lossnat från munstycket.
Efter montering fungerade spolningen perfekt. Lite skumt varför den lossnat men vi får väl se om den sitter kvar framöver.