Jump to content
  • Forum Statistics

1.5k
    Total Topics
    31.5k
    Total Posts
  • Member Statistics

962
    Total Members
    827
    Most Online
    World Wide Trip .
    Newest Member
    World Wide Trip .
  • Who's Online   1 Member, 0 Anonymous, 18 Guests (See full list)

• Topics

• Bilen är nu såld Nu väntar nya och andra äventyr framåt! Nya ägaren kommer nog ta väl hand om den och köra den som den bör.
    • Idag testade jag att koppa upp vinschen med de nya moderna grejerna. Tidigare i veckan hämtade vi ut ett kul paket från Umeå offroad  till Lilljeepen.   Tre 11 tons softschakel och en trädstropp.     Idag var det tid att testa om mina tankar skulle fungera och prylarna hålla. Fösta provet var att flytta på Jeepen, inte fastkörd men åtminstone bromsad.   Vinschens lina genom centrum på linhjulet, sen skarvad med softschakel på en gammal vinschlina.   Ett linhjul samt änden på linan i Jeepens schakel.   Det innebär om jag tänker rätt 1:2,5 i utväxling hjälp mig gärna tänka! Hur som så fungerade det utmärkt, allt höll, Lilljeepen stod kvar och Jeepen flyttade på sig.   Jag testade även en liknande riggning för att flytta Lilljeepen.   Samma variant vid trädstroppen men linhjulet i recoverypointen istället. Hmm… blir det måne 1:4 här?     Hur som så fungerade även detta bra, allt höll och Renegaden släpades bakåt med låsta hjul. Även min för dagen nygjorda ände på den gamla vinschlinan höll och fungerade alldeles utmärkt.  
    • Överlevnadshelg på skånskt vis 16-18 maj 2025 Go mad, möed mad å mad i rättan tid! Program: Fredag den 16 maj 15.00 Hanna och Lars på plats på Offroadbanan 15.00-18.00 Enskilt upprättande av camp 18.00 Gemensam matlagning av kvällens 3-rättersmeny. Lördag den 17 maj 08.30 Bakning av frukostbullar 12.00-13.00  Gemensam lunchtillverkning Under eftermiddagen blir det brödbakning. 17.00 Gemensam tillagning av kvällens 3-rättersmeny. Vi kommer att försöka göra det mesta som bjuds laktosfritt. Söndag den 20 maj 08.30 Frukost    12.00-13.00 Gemensam Lunchtillverkning.   Lunchen på lördag blir lite speciell. Vi ska servera lunch till dom som tävlar i Trial på Offroadbanan.   Kommer ni på något som ni vill testa att laga, så säg till. Senast onsdagen 14 maj behöver jag veta om det är något speciellt, så jag sedan kan dela ut lite arbetsuppgifter.  
    • Jag och @Per Pettersson var som vanligt helt ute och reste! Ryktet säger att det kan bli en ny utmaning/nivå denna gång, tillaga lunch till ett helt gäng tävlingsförare……  
    • Håller med! Världen är lite säkrare än vad "Svensson" tror, så länge man är på rätt ställe och tänker lite längre än näsan räcker.  Jag har lite svårt att se framför mig hur man faktiskt reser runt i världen och bor i en skåpbil (som antagligen drar mindre än vilken LC eller LR som helst).  Min erfarenhet, som inte är från hela världen, är att oavsett hur långt ut i vildmarken du tror att du är, så nog fan kommer det en get-herde eller liknande förbi på kvällen, vad jag vill ha sagt, tror jag, är att ligga inlåst i en skåpbil, skulle inte ha gjort att jag känner mig mycket säkrare än i en pop-up-bil. Fel människor vid fel tillfälle, så är det kört oavsett.  Men visst, en skåpbil har ju sina fördelar, går inte att förneka. Men jag skulle nog inte välja den för säkerhetens skull, däremot matlagning inomhus, men tror jag man löser i en pop-up också.  Jag är en inte en stor youtube-rese följare, men tittar en del på Bald and bankrupt, han visar ju om någon att man kan resa (nästan) vart som helst och komma därifrån med livet i behåll, men han bor ju på säkra ställen. En kommentar kring sovande bara, jag sover nog sällan så gott som i vårt taktält, tror det är en hyfsat dyr typ av skumgummimadrass på plywood-golv 👍 det lilla jag prov-legat/suttit i Toms bilar så kan jag nog säga att jag skulle sova minst lika gott i en sådan      
    • Social Valborgstur 2025, dag 3, del 4 Det blev en liten Skånetur medan vi drog oss hemåt. Solen höll sig borta när vi lämnade camp.     Egentligen härlig temperatur men fuktig luft och blåst gjorde att gårdagens shorts inte var att tänka på.     Den här fina folkan matchade verkligen rapsfältet perfekt.   Väster om Ystad passerade vi först Charlottenlund.   Skir bokskog, nyss utslagen.   Nästa slott några kilometer bort var Marsvinsholm.     Även om det småregnade lös rapsen härligt gyllengul.     Förutom att våren märks genom skira träd och gula fält så kryllade det av nyfött. Här var det massor av små söta föl vid Brodda stuteri, men på andra ställen var det lamm och kalvar.   Lite längre västerut passerade vi Snogeholms slott där det var full aktivitet, både i skogen och på sjön.   I denna hagen såg vi dock inte till några lamm, bara en bister bagge som kurade i regnet.   Vid Häckeberga passerade vi också in i Bara härad.   Då turen skulle vara social så fick det bli ännu ett besök hos min mamma innan vi tog sista biten hem.   Jeepen åtet på gården, nästa planerade tur är matlagningshelgen om två veckor. Jan, feb, mars, apr, maj…..
  • Create New...