Jeg tenker det optimale vil variere litt med hvor dere har tenkt å dra. Mange steder lønner det seg med tanke på sikkerhet å sove i selve bilen slik at den kan være låst og dere kan flytte den uten å måtte gå ut. Har dere planer om å kjøre i bare ‘sikre’ områder og campe på campingplasser er ikke behovet så stort.
Jeg er ikke i tvil om at jeg ville valgt en type bobil eller pickup med camper på en slik lang reise. Det handler om komfort i all slags vær.
Jeg liker løsningen til Grizzly & bear på Youtube.
https://youtu.be/p1GJWaUnYDE?si=a-mZpzaLMieCFcI4
Ska man "bo i bilen" i flera år så är ju ett viss mått av bekvämlighet ett måste.
Hur otillgänglig terräng ska ni ut i? Land utan väg eller bara dåligt underhållen grusväg?
Hur breda vägar ska ni färdas på? Ska ni in i Paris och Rom å kika?
Hur högt till tak? Många ställen ute i Europa har en "bom" ca 2m uppe i luften som går det svårt att passera till trevliga parkeringar mm.
Hur mycket transportsträckor ska avverkas? Autobahn genom Europa eller småvägar genom "Östeuropa"?
Hur "stelth" ska fordonet vara? Bo på Camping eller "där det går"? (Tänk ½ laglig övernattning på där en parkerad bil är OK men en husbil genererar böter)
Det är iaf frågeställningar jag ställt mig, resultatet? Ja vem vet men någon litenskåp med AWD som man kan sova, laga mat & äta samt nyttja toalett utan att behöva vara på utsidan ifall det regnar.
Svaret jag fått är som maxstorlek en Ford Transit och som minst en Volkswagen Caddy Maxi så troligen är det tråkiga svaret VW Transporter. Tråkigt för att det är en dyr modell & att "alla" har en. Vilket iofs är positivt ur tillgång på delar.
Your experience may differ.
Funderingarna om hus och hem fortsätter. Samtidigt så snurrar tankarna om vilket fordon man ska välja. Vi har redan kommit fram till att vi inte ska ta vår nuvarande hingst utan ett kanske mer praktiskt transportmedel är att föredra.
Jag har skissat fram ett diagram med det finns att välja på. Bilderna får ni se som endast exempelbilder.
Frågan är då var någonstans lägger vi oss?
Kolla om ni kan hitta en "loppis" som kan sälja på provision.
Det var min plan, men den förhöll då kamraten som drev loppisen han före och drog.
Men han kanske hinner tillbaka innan jag åker.
Jag har ju haft nämnda kamrat som både planerat och dragit, och det väckte många tankar.
Tror det tog kamraten dryga 2 år att förbereda allt och jag har inte kommit ut tankestadet ännu så det kanske blir av, eller inte.
Hur säljer man sitt bohag för att få ut mest värde av det?
bilar, gräsklippare, möbler säljer man nog bäst via blocket. Men vad gör man med allt annat? Ljusstakar, böcker, tavlor, kläderm, köksmaskiner mm?
ska man sälja allt det på blocket kommer det att ta evigheter att bli av med allt. Samma sak med tradera. Kollade upp med firmor som köper upp dödsbo. de ger mellan 2000-4000 per rum... och då ska det som faktiskt har något värde stå kvar... tror inte att det är den metoden som vi ska använda oss av.
Tar gärna emot förslag...