';

RSI Smartcanopy

RSI Smartcanopy

Det dyker upp frågor från olika håll om flakkåpan som jag har på Hiluxen så jag tänkte att det vore bra med en artikel om den. Jag har haft den i 3 månader så den är väl inte provad fullt ut. Några kortare turer har det blivit men utan taktältet.

Bakgrund. Eftersom taktält, markis och annat skrot väger en bit över 100 kg så behövde jag en kåpa som tålde mer last än dom glasfiberkåpor som finns i Sverige. Det finns glasfiberkåpor med stålrörsförstärkning på insidan, men det blir dyrt och inte vad jag vill ha. Vanliga modeller av kåpor kan vara klassade kring 25-75 kg. RSI Smartcanopy tål 350 kg last, om man nu vill ha så mycket på taket.
Det stod mellan Alucab och RSI (Rock Solid Industries)
Alucab väger 57kg och RSI 85kg , RSI är i rostfritt stål och Alucab… i Alu.
  • Det gick inte att få Alucab i vit när jag frågade
  • RSI är billigare än Alucab
  • RSI kommer som platt paket och man skruvar ihop själv. Billigare frakt.
Jag köpte RSI Smartcanopy av Tuff-Trek i UK
Kostnad
Kåpa 2375 £
Ledbelysning 95 £
Ventilation 120 £
Frakt, UK-Västerås, 298 £
Priser Inklusive 20% moms
Summa 2888 £ = 32 000 SEK
Belysning och ventilationen kan man strunta i, dom va inte värda pengarna. Då landar man på ca 30 000 SEK. Ventilationen fick jag med på köpet. Detta kan jämföras med en glasfiberkåpa som ligger i samma prisklass i Sverige.
Leverans. Beställde i juni och skulle komma i början av september. Först försenad pga materialbrist i fabrik i sydafrika. Sedan blev container utvald för röntgen när den kom till London och en efterföljande fullständig inspektion. Allt i containern plockas ut och inspekteras. Efter det så stod den i Tufftreks lager några veckor. Så jag fick den i mitten av november.
Montering. Ganska lätt montage, det står att man ska vara två men det gick bra att vara själv förutsatt att man har någon lyftanordning för att lyfta på kåpan på flaket. I Sverige så är flaken klädda med alu-durkplåt på Hilux (2016). Sidorna på dessa måste tas bort eller modifieras för att kåpan ska gå att fästa in mot flaket. Man behöver inte borra i bilen och RSI anger att man inte bryter några garantier.
Alla skruvar va med och lite till, eller faktiskt väldigt mycket skruvar och muttrar. Man fick även med en liten flaska bättringsfärg, vilket ju är uppskattat.
 
Belysning. Två stycken små ledarmaturer, åt sidorna men inte bakåt. Kändes som att det är bra kvalitet. Jag kopplade aldrig in dom, jag ville ha annan färg och mer ljus så på bilderna är det inte belysningen från RSI. Man kan se en av ledarmaturerna på bilden ovan uppe till höger.
Lås och nycklar. Man fick med många nycklar och dom har märkning vilket jag antar gör att man kan beställa fler. Dom har dock dålig passform i låset och är veka, lätta att böja. Det här kommer bli ett problem om man reser en hel familj. Själva låsmekanismen är inte optimal för nordiska förhållanden när det regnar på dagen och minusgrader på natten. Dom fryser fast. Jag vet att låsen i sig är använda rätt mycket på liknande produkter, t ex Alucab har liknande. Men jag tror det finns en anledning till att glasfiberkåpornas lås ser ut som dom gör. Låsen, utsida och insida av kåpan kan man se på bilderna nedanför.
Ventilation. Jag prutade till mig ventilation på ena sidan. Den ska skapa ett övertryck i kåpan så att det inte kommer in damm. Jag har lite svårt att se hur det skulle fungera. Ett flak är inte tillräckligt tätt tror jag för att det ska fungera. Det va svårt att se vad det va för något när man beställde, hade jag vetat att det bara va en lucka så hade jag inte köpt den. Men det är ju bra att ha ett hål i kåpan ibland. Bilderna ovan visar ventilationsluckan.
Kondens. En kåpa som tillverkas i Sydafrika är inte testat under nordiska förhållanden. Kondens på insidan av taket löste jag med förpackningsmaterial som jag fått i ett annat paket, vitt sittunderlagsliknande material som va ca 10mm.
Takskenor. På taket finns det lastskenor i aluminium i bilens längdriktning. Dom har fyrkantshål så det är lätt att fästa in lastbågar och annat. Det finns lastbågar från Frontrunner som passar rakt av.
Täthet. Man fick med väl tilltagen gummilist/tätning mot flaket så att det både är tätt och skyddas mot skav. Mellan dom ihopskruvade delarna fick man tätnings-stripes som säkert är dammtäta men inte vattentäta. Där måste man täta med nån mjukfog som man fixar själv. Hade varit lätt under montaget men gick bra i efterhand oxå.
Luckor. Luckorna känns som bra kvalitet.Tätningslisterna är verkligen täta när låsen klämmer luckan mot listen. Luckan bakåt är bra tätad mot baklämmens överkant. Gasdämparna känns som bra kvalitet. Tre gångjärn per lucka känns stabilt.
Infästningspunkter. Inuti kåpans tak finns det tvärgående förstärkningsprofiler, i dessa finns det blindnitsmutter vilket är bra om man ska fästa in saker. Förstärkningsprofilerna gör att det går det att sätta fler blindnitsmutter om man behöver. På insidan av sidoluckorna finns även skenor som man kan dra kabel eller fästa saker i.
Tillval. Man kan få kåpan lackad i valfri färg och det finns fler tillbehör än vad jag köpte, t ex köksinredning för ena sidoluckan, stöldskyddsnät för fönstret bak, bord som monteras på insidan av taket mm. Bara sen jag gjorde beställningen i juni 2017 till nu februari 2018 har det tillkommit många tillval. På mina bilder kan man se ett bord monterat, det är ett Frontrunner-bord som jag hade sen tidigare.
Sammanfattningsvis.  Det finns förbättringspotential med t ex lås och nycklar, något jag måste lösa med bättre nycklar från en låssmed. Ett kit för centrallåsning skulle vara bra som tillval, kanske bygger något själv. Man marknadsför den som «Weather Proof» och då kan man önska att det inte ska regna in, sen är många produkter på marknaden inte testade under nordiska förhållanden vilket man ju kan förutse om man köper från Sydafrika. Jag är väldigt nöjd med kåpan, det ska nämnas att jag sällan köper produkter som jag inte hittar förbättringspotential hos och moddar. Framförallt finns inte så många alternativ om man ska ha något som klarar över 100 kg på taket. RSI gör en bra kåpa, jag har varit i kontakt med dom och dom är trevliga och proffsiga.
Stefan Svartström
Andreas Eriksson

Administrator och en av ägarna till Overlanding.nu. Jag äger en Jeep Wrangler JK som jag använder till resor långt som kort.

Leave a reply

You must be logged in to post a comment.