Elektriska tändare som använder en ljusbåge mellan två elektroder har varit på marknaden en stund, men är detta något som fungerar för oss Overlanders? En styck EasyFlame Mini blev beställd från Milrab.no till 199,- (nok).
Hos Milrab.no finns det ett par olika färger att välja mellan, jag gick för den i orange sedan jag vet att den kommer att ligga i ”en-eller-annan-låda-bak-i-bilen”. Tändaren kommer i ett litet fint paket med tillhörande USB-kabel för att ladda upp tändaren. Första gången jag laddade den, tog det ca 20min för lampan som indikerar laddning släcktes, det är inte så illa.
Elektroderna ser faktiskt mer ut som två spikar som glider ut ur sin hylsa. På högersidan är det en lite brytare för ”on / off”, brytaren måste stå på för att tändaren skall tända. Just den där lilla brytaren blir jag lite bekymrad över. Den är väldigt liten, och måste bearbetas varje gång tändare skall användas. När brytaren står i läge ”on” är det bara att trycka på tändare knappen och ljusbågen aktiveras i ca 10sec för du måste tända den på nytt.
Ljusbågen är väldigt kraftig på just den här modellen, jämfört med ett par större vi har hemma sedan tidigare, det lovat ju gott. Som med dom flesta andra tändarna är det helt omöjligt att blåsa ut ljusbågen, inte heller ett par rundor med en sprayflaska fylld med vatten klarar att släcka tändaren. Så då är det kanske slut på tändstickor som skall vara stormsäkra osv.
Nu tänker du.. – Vad gör du när du inte kan ladda tändaren?
Det är givetvis en väldigt relevant fråga. Sedan vi reser med våra fordon är det alltid möjligheter för att ladda upp tändaren, men jag kommer alltid, så som tidigare ha flera lösningar för att kunna göra upp en eld. Bara för att vara på den säkra sidan.