';

Utrustning: Frihjulsnav Nissan Patrol Y60/61

Utrustning: Frihjulsnav Nissan Patrol Y60/61

Förra våren började mina frihjulsnav på min Nissan Patrol strula. Det började med ett litet tickande ljud, som sedan ökade på båda sidor av bilen, och sedan resulterade i att låsmekanismen kuggade över. Detta gick ut över «auto» funktionen som är inbyggd i naven originalt, då naven inte låser riktigt.

Nu är inte detta ett jättestort problem, men ett ganska vanligt problem på just Nissan Patrol Y60/61. Det tog mig en god stund att klura ut vad som var fel, och med detta kanske det kortar ner tiden med felsökning.

Nissan Patrol Y60/61 har automatiska nav som låser när man kör på 4×4 hög/låg, alternativt kan du gå ut och vrida om för att låsa naven manuellt. Jag kommer inte gå mer in på det mekaniska, då jag varken har kunnskap eller intresse för själva uppbyggnaden.

Efter ett halvt år med att manuellt hoppa ur bilen och låsa naven (vilket resulterar i en ganska så tungstyrd bil) gick jag till inköp av ooriginala nav genom Nomax.no. Nu finns det reproduktioner av dom originala naven till Nissan Patrol, men dessa ligger på ca 1.250,- (sek) styck. Själva monteringen tar inte mer än 5-10minuter.

Jag kommer att renovera mina original nav, då själva funktionen med automatiken är väldigt smidig. Man slipper att hoppa ur bilen och slå över manuellt, med mindre man skall köra ganska så tufft i terrängen. Om renoveringen är så enkelt som att göra rent för olja, fett och smuts får vi se på. Men som regel är det just för mycket fett som orsakar att navet inte klarar att låsa automatiskt.

PS! Har du andra verkstad eller del tips gällande andra fordon är vi väldigt intresserade att dela detta med flera.

Andreas Eriksson

Administrator och en av ägarna till Overlanding.nu. Jag äger en Jeep Wrangler JK som jag använder till resor långt som kort.